Gezonde pannenkoek met banaan

Ik, als echte zoetekauw, ben een grote fan van pannenkoeken. Met witte suiker, bruine suiker, bloemsuiker, een beetje boter, ijs, confituur of stukjes fruit, het maakt voor mij allemaal niet uit! Van pannenkoeken kan ik blijven eten, zeker als ze versgebakken zijn! Maar met al die suikers en vetten is dat natuurlijk niet goed voor de lijn. Met dit receptje hoef ik mij daar geen zorgen meer om te maken! Probeer het ook eens: een gezonde pannenkoek met banaan!


Het is heel simpel. Meer dan een banaan en een ei, heb je niet nodig (voor één persoon). Om te beginnen, plet je de banaan. Daarna voeg je een ei toe en klopt dit een beetje los. Je kan er ook voor kiezen om het in de blender te mixen, als je liever geen stukjes banaan in je mengsel hebt. Als je wil, mag je ook altijd een scheutje melk toevoegen om het deeg wat luchtiger te maken. Daarna kan je beginnen met bakken!

Tijdens mijn zoektocht in de keuken naar een geschikte pan, botste ik op een poffertjespan. Aangezien ik ook nog nooit eerder zelf pannenkoeken heb gebakken, leek dit me wat gemakkelijker om mee te beginnen. Daarnaast zijn kleine pannenkoekjes ook gewoon nog leuker dan grote!

Met een beetje olie en een borsteltje heb ik alle ‘gaten’ een beetje ingesmeerd, zodat de pannenkoekjes niet zouden aanbakken. Daarna heb ik het deeg in de pan gedaan met een spuitfles en konden de pannenkoekjes bakken. Het is belangrijk dat je wacht tot het deeg bovenkant niet meer lopend is, voor je probeert om ze om te draaien. (Waarschijnlijk is dit iets zeer vanzelfsprekend, maar zoals ik al zei, ik heb nog nooit eerder zelf pannenkoeken gebakken.) Bak de pannenkoekjes aan beide kanten lekker bruin en serveer warm!

Gezonde pannenkoekjes met banaanOmdat je enkel en alleen een banaan en een ei gebruikt (met eventueel een beetje melk), krijg je veel eiwitten binnen. Dit zorgt voor een snel verzadigd gevoel. Het kan dus perfect als ontbijt of als lunch geserveerd worden. (Al zou ik dan voor de hoeveelheden eerder rekenen op 1,5 – 2 bananen per persoon.) Daarnaast zorgt de banaan voor de zoete smaak, dus er is geen toevoeging van suiker meer nodig.

In tegenstelling tot wat ik dacht toen ik begon met proeven, is dit meer dan ‘gewoon een omelet met banaan’. Je proeft vooral de banaan, de smaak van ei blijft eerder op de achtergrond. Net zoals bij een echte pannenkoek. Ik ben alvast fan!


Je hebt vast nog wel een banaan en een ei in huis. Dus waar wacht je nog op? Probeer het zelf en laat me weten wat je er van vond!

2 thoughts on “Gezonde pannenkoek met banaan

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *